Matka- ja retkikuvia

Kesä/teatteriretki 11.7.2021 Pölkkyteatteriin

Keväällä päätetty ja koronan vuoksi peruutusuhan alla ollut innolla odotettu kesä/teatterimatka Kalle Päätalon lapsuusmaisemiin Pölkkyteatteriin Taivalkosken Jokijärvelle toteutui sunnuntaina 11.7.
Hekkasen onnikalla matkaan lähti 46 henkilöä. Matka suuntautui Kiimingin kautta Pudasjärvelle, jonka keskusta oli kokenut huomattavan rakennemuutoksen sitten edellisen ohi suuntautuneen matkan. Lounaalle pysähdyimme kuitenkin aiemmillakin reissuilla
tuttuun paikkaan Pudasjärven Nesteelle.
Matkan jatkuessa alkoi näkyä merkkejä kesäisen myrskyn metsätuhoista. Taivalkoskella piipahdimme myös Kallen kirjoista tutussa Jalavan kaupassa, saattoi sieltä matkatuliaisiksi tulla kaupan omaa tuotantoa olevia ”uskovaisten” pastilleja.
Matkan jatkuessa Jokijärvelle myrskytuhot vain lisääntyivät ja perillä teatterin ympäristö oli kauttaaltaan kaatuneen puuston ympäröimä, kuitenkaan rakennukset olivat enimmäkseen säästyneet ja teatterin toiminta turvattu.
Jokijärven maisemissa nautimme jo ennakkoon varatut lättykahvit ennen esityksen alkua. Katsomoon meille oli varattu paraatipaikat keskellä katsomoa, esitys oli loppuunmyyty, katsomo aivan täynnä, näytti olevan useita eläkeläisryhmiä. Väliajalla oli tarjolla myös ennakkoon tilattu grillimakkara ja olihan sekin nautittava kuumasta ilmasta huolimatta.
Näytelmänä oli Avioliittosimulaattori aiheena ”Saako maajussi pitää morsiamensa”? Veera Niemisen esikoisromaaniin pohjautuva näytelmä. Käsikirjoituksen näytelmään ovat tehneet Veera Nieminen, Tommi Auvinen ja Seija Holma. Ohjauksesta vastasi Elsa Ruokangas.
Vaikka kyseessä kepeä komedia, niin siinä voidaan käsitellä kipeitä ja vaikeitakin asioita, joka panee katsojan ajattelemaan myös omaa elämäänsä ja suhtautumista lähimmäisiin, olenko ymmärtänyt/ymmärretty oikein.
Näytelmän loppupuolella alkoi ukkonen antaa merkkejä jyrähtämällä muutaman kerran ja autoon päästiin juuri kastumatta ja paluumatka alkoi, ukkonen/salamointi ja rankkasade matkaseurana. Kahvitauko pidettiin Pudasjärvellä juustolassa, josta oli sähköt poikki, mutta kahvit onnistuivat keittämään kuulemma kaasun avulla ja maksaminen tapahtui perinteisesti oikealla rahalla, lähtiessämme sähköt palasivat myös juustolaan. Kotiin Iihin tultiin Yli-Iin kautta jossa on monen matkalaisen juuret/muistot. Iloinen porina autossa kertoo siitä, kuinka tärkeä tämä reissu oli ankean koronakaranteenin jälkeen. Kuitenkin meidän kaikkien tulee olla varovaisia taudin suhteen ja noudattaa terveysviranomaisten ohjeita. Kiitos matkaseurasta ja erityiskiitos matkan järjestelijöille, kuljettajalle ja matkanjohtajalle.

YLLÄS 23-26.9.2018

Keväällä aloimme Kaisun kanssa suunnittelemaan kahden yhdistyksen yhteistä ruskaretkeä. Suuunnitelmaa vauhditti helmikuussa Rokualla vietetty yhteinen onnistunut viikonloppu,
jolloin saimme tutustua toisiimme ja huomasimme, että yhteistyötä kannattaa jatkaa, retken kohteeksi valittiin Ylläs. Niinpä mukaan lähti 61 retkeläistä, onnikkaan ei mahtunut enempää.
Eikä tämä mikään löhöloma ollut, olihan ohjelmaa joka päivälle; teimme kiertoajelun Leville Tuikku- ravintolaan, jossa Iin Eläkeläisten kuorolaiset lauloivat muutaman biisin yleisön nauttiessa ravintolan antimista.
Utajärveläiset olivat keksineet kilpailuja, pelasimme bocciaa, voimamies kisa olikin jännittävä, sillä kilpailijoiden piti vetää rekkoja perässään. Hiki tuli katsellessa. Myös tietokilpailu kuului ohjelmaan, joten eiköhän tässä kolmelle päivälle ollut ohjelmaa riittämiin.
Koska kyseessä oli kilpailut ja Utajärveläiset voitosta varmoina olivat hankkineet oikein kiertopalkinto pytyn, täytyi kilpailijoiden olla tosissaan. Kuinka kävikään, pytty jäi Iiläisille koristamaan järjestötalon palkintokaappia ja odottamaan seuraavaa kisaa.
Yhteistyötä ja retkiä kannattaa tehdä jatkossakin, ja suunnitelmissa on ensi kevään kylpylä/lomamatka, joka tultaneen toteuttamaan jäsenten toiveet huomioiden.

Ylläsmatkalaiset

Saarenmaa 12-19.5.2018

Teimme tämän vuoden kylpylämatkan Saarenmaalle. Lähtö oli aikaisin lauantaiaamuna jolloin Iissäkin alkoi kesä, sää tuntui autossa jopa kuuman kesäiseltä koko menomatkan, ehkä sen takia matka tuntui lopusta jopa pitkältä, sisältyihän siihen kaksi merimatkaa, mutta perillä odotti kaunis ja aurinkoinen Kuresaaren kaupunki ja Meri-hotelli. Hotellistamme oli upeat näköalat sillä se sijaitsi aivan meren rannalla, keskimmäisenä kolmesta kylpylähotellista, jotka oli nimetty Lennart Meren, Arnold Ryyttelin ja Georg
Otsin mukaan.
Kun kylpylässä ollaan, niin joka päivälle oli muutamia hoitoja, monenlaista hierontaa,
erilaisia kylpyjä, ym. ja tietysti myös tansittiin, tanssit oli kyllä viereisessä Ryytel-hotellissa, jossa oli ruotsin-suomalaisia eläkeläisiä joilla oli soittaja mukana.
Kiertoajelulla kaupunkiin ja ympäristöön opas kertoi kaupungista, Saarenmaasta ja elämästä siellä, mielenkiintoinen kohde oli Kaalin kylässä olevat meteoriittikraaterit joita käytiin ihmettelemässä.
Omatoimisesti kuljeksimme kaupunkia ristiin rastiin mm. piispanlinnassa, joka on hotellin lähellä ja näkyihän muutamilla olevan erilaisia pussukoita, joten ostoksia myös teimme.
Viikko siinä hurahti ja iloisina olimme valmiita kotimatkalle, johon kuului vielä yöpyminen Tallinnassa, suuressa Dzigel hotellissa. Launtaiaamuna suuntasimme sitten kohti Iitä jossa olimme vuorokauden vaihduttua jo sunnuntain puolelle.
Sään ja luonnon puolesta matka tapahtui parhaimpaan aikaan, sillä luonto puhkesi juuri kukkaan.
Kuvia matkalta kuva-albumissa

Saarenmaan matkalaisia

Rokualla 23-25.2.2018

Se oli perjantai 23.2.2018 kun Rokua kietoi jälleen Iin eläkeläiset lumoihinsa.
Vaikka pakkanen paukkui ja mittari näytti -26 C, ei se menoa haitannut.
Ulos ei niinkään tehnyt mieli, mutta sisätiloissa oli sitäkin enemmän touhua.
Normaalien aamu- ja iltarutiinien lisäksi ohjelmassa oli joogaa sekä luento
ikääntyneiden ruokavaliosta ja kehonhuollosta. Vetäjänä toimi Jaana Heiskanen
yrityksestä nimeltä RentoVilla, joka jo nimensä puolesta sopi mainiosti
päiviimme. Jaana kertoili hyvin rauhallisesti ja konkreettisesti asioista ja
sai mukana olivat innostumaan niin joogasta, kehonhuollosta kuin ravintoasioista. Oli mielenkiintoista havaita, kuinka lähes 40 innokasta venytteli ja puhkui jumppasalin lattialla, kukin omalla ihanalla tyylillään.
Illalla oli sitten karaoketanssit joissa Iin laulajat saivat väen runsaslukuisena parketille.
Mukaan ryhmäämme liittyi Utajärven Eläkeläisiä ja heillä oli mukanaan mm. bocciapallot,
joten saimme myös kisan aikaan. Pian huomasimme, että Utajärveläiset olivat harjoitelleet ja niinhän hävisimme pelin .Ei se meitä nujertanut, vaan päätimme hankkia yhdistyksellemme pallot ja alkaa harjoitella seuraavaa matsia varten.
Myös Ranskanpastilli lasillinen houkutuslintuna sai meidät innostumaan nopan heitosta boccia vuoroa odotellessa.
Siinä se viikonloppu vierähti, ja kotimatkalla jaksoimme vielä naureskella, että mitä sitä tulikaan puuhailtua.

Alla kuvina luentojen sisältöä

Syö terveellisesti

Piukkulantörmällä 5.7.2017

Kertomusta Katso tästä ja kuvia kuva-albumista

Kesäpäivät Vuokatissa 13-15.6 2017

Tiistaina 13.6.2017 koitti yksi odotetusta aamusta, nimittäin lähtö kesäpäiville, Vuokatin kauniisiin maisemiin. Vaikka kello soitti varhain aamulla ja ilmakaan ei mitenkään
kesäiseltä tuntunut, silti mieli oli korkealla ja porinaa riitti, olihan Suorsan
liikenteen onnikka lähes täynnä juhlaväkeä. Perille saavuimme n. kolmen tunnin
ajomatkan jälkeen, vaikka sää ei niin kesäisen lämmin lähtiessä ollut, niin
perillä kyllä oli jo ihan kesäinen ja oli sitä koko reissun ajan.

Majoittumisten ja ruokailun jälkeen riittikin ihmettelemistä, minnehän nyt mentäisiin. Koska
tapahtumia oli paljon ja eri puolilla aina Vuokatin urheiluopistolle saakka,
jokaiseen tapahtumaan ei mitenkään voi ehtiä.

Avajaisia vietettiin tiistai-iltana puheiden ja erilaisten esitysten muodossa, juontajana Vesa
Kaikkonen, joka Konsta Pylkkästä mukaillen esitteli kainuulaisten ohjelmat ja
esittihän suurkuorokin puolet ohjelmistostaan heti ensimmäisenä iltana.
Eläkeläiset ry: n puheenjohtaja Martti Korhonen piti lyhyen ja ytimekkään
puheen.

Kevättalvi oli kulunut tilkkupeiton tekemisessä. Oma iloinen ja aikaansaava käsityö porukkamme kokoontui viikottain ompelemaan peittoa. Jokaisen omaa luovuutta käyttäen
syntyikin kaksi isoa ja yksi pienempi kokonaisuus, jotka asetettiin näytteille
Katinkullan monitoimihalliin. Koska peittoja oli koottu eri puolilta Suomea
eläkeläisyhdistyksistä, peitto olisi riittänyt peittämään talvivaaran
altaat....ainakin melkein�� todella kaunis kokonaisuus.

Omat kuorolaisemme harjoittelivat kevään aikana kesäpäivillä valittuja lauluja, jotka sitten
esitettiin suurkuorossa vajaan kahdensadan esiintyjän laulamina. Kylmät väreet
siinä tuli kuunnellessa, niin kaunista ja puhuttelevaa musiikki oli. Kuoronjohtaja onnistui tehtävässään täydellisesti, ei ehkä niinkään helppoa saada erilaiset ryhmät sovitettua yhteen.

Kaikille varmasti riitti katseltavaa ja kuunneltavaa. Paikalle oli koottu valokuva näyttelyä ja mm. Kansan arkisto esittäytyi. Emännät pääsivät yhteisille treffeille, erilaisia pienesityksiä ja karaokea oli tarjolla. Ei puuttunut myöskään tietokilpailuja ja hiihtoputkessa päästiin kisailemaan suksilla.

Jos kaiken kertoisin, romaani syntyis, niin paljon mielenkiintoista mukaan mahtui. Päättäjäisiä vietettiin torstaina. Juhlapuheen piti europarlamenttaanikkomme Merja Kyllönen, joka satuttavin ja selkein sanoin kertoi nykymenosta maailmassa ja Suomessa.

Kotiin palasimme torstaina ja siitäpä alkoi sitten juhannuksen odotus.

Ps. Seuravat kesäpäiviätv. 2019

Kuvateksti

HAAPSALU huhtikuu 2017

Matkamuistoja Haapsalusta 9-16.4.2017

Fra Mare - kylpylä n.10000 asukkaan Haapsalussa tarjosi miellyttävän viikon hoitoineen ja erittäin hyvine ruokineen. Mukana Sassin Liikenteen järjestämällä matkalla oli 32 henkilöä, Kemistä, Turusta, Helsingistä ja Iistä sekä Oulusta, luonnollisesti myös kuljettaja Markku kuului sakkiin.

Vaikka matka alkoi sunnuntaina 9.4 aamulla klo 05:00,reissulaiset jaksoivat jokseenkin hyvin nauttia menomatkasta. Linja- autossa on aina tunnelmaa; karaoken ja kahvin lomassa otimme pienet nokosetkin. Ekerö-laiva lipui tyynessä säässä Tallinnaan, josta oli n. 1,5 tunnin matka kylpylään, jonne saavuimme n.klo. 20:00 ja siellä odottavaan illallispöytään.

Maanantai- aamuna reippaina astelimme lääkärintarkastukseen, jonka jälkeen jokainen sai oman hoito-korttinsa, johon oli määrätty n.2-3 hoitoa/pv.

Kaupunkikierroksen veti Anne, hän kertoi ja esitteli mm.1200–luvulla rakennetun Piispanlinnan historiaa, kaupunki on sitten kasvanut linnan ympärille. Karja/Posti -katu on pienen kaupungin pääkatu, jonka varrella oli pieniä kauppoja tarjoten mm. ihania, paikallisia käsitöitä kotiin tuotaviksi, hintatasokin kohtuullinen.

Muutamana iltana saimme kuulla todella korkeatasoista mustalaismusiikkia,riverdans- esitystä sekä muuten vaan tantsuilla, tanssihan on todella hyvää liikuntaa Haapsalun sää oli kelvollinen, vaikka meren läheisyydessä hiukan kolea, eipähän tullut hiki. Kesällä paikka on varmasti kaunis hyvine kuntoreitteineen ja uimapaikkoineen.

Viikko vierähti nopeasti ja matka kotiin alkoi 16.4 sunnuntaina klo.09:00, eikä naurua ja laulua puuttunut paluumatkallakaan,kotona Iissä olimme puolen yön aikaan ja loppumatka sujuikin takseilla.

Koska reissulaiset olivat tyytyväisiä ja innokkaita,
alamme suunnitella seuraavaa matkaa kunhan ensin on nautittu rakkaan Suomen kesästä.